Demotivasi Dalam ESP Classroom: Pembelajaran Bahasa Inggris Teologi Pada Perguruan Tinggi Agama Kristen

Main Article Content

Theo Dedy Palimbunga

Abstract

Abstract: Generally, researches about motivation in learning English were more focused on the positive influences that encourage interest in language learning and efforts to maintain the interest. Whereas, there is also another side of motivation. This condition is a loss of motivation which is then referred as demotivation. In English for Theology classroom, there were some students who are not enthusiastic in the learning process. The learning objectives will not be achieved if the students are demotivated. Considering these problems, then, the purpose of this study was to explore the demotivation factors in learning English for Theology. The research was conducted using descriptive qualitative research methods. The data were collected through semi-structured interviews with 12 students as research’s informants.The results showed  that there were two demotivation factors in learning English for Theology, namely external factors dan internal factors. External factors consist of learning environment and facilities, characteristics of English for Theology, teaching and learning methods and assessment of learning achievement. Internal factors consist of negative attitudes towards English for Theology and intelligence.


 


Keywords: Demotivation, ESP Classroom, English for Theology


 


Abstrak: Pada umumnya, fokus penelitian tentang motivasi pembelajaran bahasa Inggris lebih banyak membahas pengaruh-pengaruh positif yang mendorong minat belajar  dan upaya untuk memelihara minat tersebut. Padahal, terdapat juga sisi lain motivasi yang dialami oleh setiap mahasiswa. Kondisi tersebut adalah kehilangan motivasi yang kemudian disebut sebagai demotivasi. Apabila demotivasi muncul dalam diri para mahasiswa maka tentunya akan menghambat proses belajar dan mengajar. Hal ini juga terjadi pada mahasiswa yang mempelajari Bahasa Inggris Teologi. Terdapat mahasiswa yang tidak bersemangat dalam proses pembelajaran. Jika hal seperti ini dibiarkan maka tentunya tujuan pembelajaran tidak akan tercapai. Melihat permasalahan tersebut maka tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor demotivasi dalam pembelajaran Bahasa Inggris Teologi yang dialami oleh mahasiswa. Penelitian dilaksanakan dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan melalui wawancara semi terstruktur dan melibatkan sebanyak 12 mahasiswa sebagai informan penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat dua faktor demotivasi pada pembelajaran Bahasa Inggris Teologi yaitu: faktor eksternal dan faktor internal. Faktor eksternal terdiri dari lingkungan dan fasilitas belajar, karakteristik  Bahasa Inggris Teologi, metode pembelajaran dan penilaian prestasi belajar. Faktor internal terdiri dari sikap negatif terhadap Bahasa Inggris Teologi  dan inteligensi.                                                                                                                                                                                                 


Kata Kunci: Demotivasi, ESP Classroom, Bahasa Inggris Teologi


 

Article Details

How to Cite
Palimbunga, T. D. (2022). Demotivasi Dalam ESP Classroom: Pembelajaran Bahasa Inggris Teologi Pada Perguruan Tinggi Agama Kristen . Masokan Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(1), 12–25. https://doi.org/10.34307/misp.v2i1.33
Section
Articles

References

Arai, K. “What ‘demotivates’ language learners?: qualitative study on demotivational factors and learners’ reactions”. (Bulletin of Toyo Gakuen University, 2004)

Asep Islam. “Faktor Demotivasi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Perspektif Siswa Madrasah” ARABIYAT : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban [Online], Volume 2 Number 1 (Juni 2015)

DOI: https://doi.org/10.15408/a.v2i1.1511

Djamarah, Syaiful Basri. Psikologi Belajar. (Jakarta: Rineka Cipta, 2008)

Dörnyei, Zoltán and Ema Ushioda, Teaching and Researching Motivation, Second Edition, (Harlow: Longman, 2011)

Hamada, Yo dan Ben Grafstrom. Demotivating factors in learning Japanese as a foreign language. (Akita University, 2014): 9-18

https://air.repo.nii.ac.jp/index.php?action=pages_view_main&active_action=repository_action_common_download&attribute_id=48&block_id=21&file_no=1&item_id=2447&item_no=1&page_id=13

Hamada, Yo dan Kazuya Kito. Demotivation in Japanese high schools. (JALT 2007 Conference Proceeding, 2008): 168-178

https://jalt-publications.org/archive/proceedings/2007/E084.pdf

Hidayat, Muhammad, Guru, Siswa serta Motivasi dalam Pembelajaran. (Makassar: Lembaga Penjamin Mutu Provinsi Sulawesi Selatan, 2012)

Khouya, Youssef Baba, “Students Demotivating Factors in the EFL classroom: The Case of Morocco,” Advances in Language and Literary Studies Volume: 9 Issue: 2 (2018): 150-159, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1178254.pdf

Kikuchi, Keita “Listening to our learners’ voices: what demotivates Japanese high school students?”. Language Teaching Research 13,4. (2009), 453–471, https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.882.869&rep=rep1&type=pdf

Matthew B. Miles, dan A. Michael Huberman. Qualitative Data Analysis (Second Edition). (California: Sage Publication, 1994)

Mukhtar. Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: Referensi, 2013.

Paltridge, Brian & Sue Starfield (Eds). The Handbook of English for Specific Purposes. (UK: John Wiley & Sons, 2013)

Pierson, C.L., L.J.Dickerson & F.R. Scott. Exploring Theological English, Teacher’s Guide. (Carlisle, UK : Piquant Editions, 2010)

Sakai, Hideki, & Keita Kikuchi. (2009). “An analysis of demotivators in the EFL classroom”. System, 37 (2009), 57-69,

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X08001280

Sugino, Toshiko. “Teacher demotivational factors in the Japanese language teaching context”. Procedia Social and Behavioral Sciences 3 (2010), 216-226, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.036

Weda, Sukardi “Demotivational Teaching Practices in EFL classroom: Perceptions of English among Indonesian Learners”. The Asian EFL Journal Quarterly, Volume 20, Issue 6 (Juni 2018), 399, http://eprints.unm.ac.id/11692/

Zoltán Dörnyei and Ema Ushioda. Teaching and Researching Motivation, Second Edition. Harlow: Longman, 2011

Zurriyati, “The Students Demotivating Factors for Learning English in IAIN Lhokseumawe”. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, Vol. 9, No. 1, (Juni 2018),https://ejurnal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/itqan/article/view/156